Vroegsignalering zorgt voor snelle hulp bij geldzorgen

Karin had geldzorgen. Ze kreeg door ‘vroegsignalering’ hulp aangeboden van WIL. In dit bericht kunt u lezen wat vroegsignalering inhoudt.

Lees hier het verhaal van Karin

De gemeente is verplicht om inwoners met beginnende geldproblemen hulp aan te bieden. Zo voorkomen we dat problemen erger worden. WIL verzorgt deze hulp bij geldzorgen voor de gemeenten Houten, Lopik, Nieuwegein en IJsselstein. 
Met bedrijven en organisaties maakte WIL afspraken voor ‘vroegsignalering’. Woningcorporaties, zorgverzekeraars en energiebedrijven geven het aan WIL door als een klant de huur, premies of andere rekeningen niet betaalt. WIL komt dan in actie. 

Wat doet WIL?

WIL zoekt contact met de inwoner. Via een brief, een telefoontje en soms gaan medewerkers persoonlijk langs. Dan laten ze in elk geval een folder met naam en telefoonnummer achter. De inwoner kan zo zelf rechtstreeks contact met hen opnemen. 

Hulp vragen is niet makkelijk

Dat snappen wij bij WIL heel goed. Daarom zoeken wij zelf mensen met beginnende geldproblemen op. Een gesprek kan al helpen om beter zicht te krijgen op de betalingsproblemen. Veel mensen blijken nog geen gebruik te maken van extra’s waar ze wel recht op hebben. WIL kan helpen die extra’s aan te vragen. De inwoner krijgt door de gesprekken in elk geval een beter idee over de hulp en oplossingen die mogelijk zijn. En weet wat er nodig is om elke maand genoeg geld over te kunnen houden om van te leven. 

De hulp is gratis. Natuurlijk gaan we heel zorgvuldig om met alle persoonlijke gegevens.

De meeste mensen hebben gelukkig aan een paar gesprekken genoeg. Niet is fijner dan zelf de geldzaken te kunnen regelen.