Let op!

Op donderdag 30 januari is WIL gesloten tot 13.00 uur vanwege een personeelsbijeenkomst.

Privacy

WIL en uw gegevens

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) slaat uw persoonsgegevens op en gebruikt deze. Dat is nodig om u goed van dienst te kunnen zijn. Op deze manier kunnen wij efficiënt en effectief werken. Wij bewaren formulieren en kopieën van bewijsstukken die u inlevert. Bij de uitvoering van de Participatiewet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening verzamelen en controleren wij gegevens. Dit doen we soms door middel van waarnemingen (zoals huisbezoeken).

Meer informatie

Als u meer informatie wilt, kunt u contact opnemen met onze medewerker gegevensbescherming:

Privacyverklaring

Uw privacy is voor ons van groot belang. Wij houden ons dan ook aan de Algemene verordening gegevensbescherming (‘AVG’). 
Dit betekent dat wij:

  • onze doeleinden duidelijk vastleggen voordat wij uw persoonsgegevens verwerken, via deze privacyverklaring;
  • zo min mogelijk persoonsgegevens opslaan en enkel de gegevens die nodig zijn voor onze doeleinden;
  •  expliciet toestemming vragen voor de verwerking van uw persoonsgegevens, mocht toestemming verplicht zijn; 
  •  de nodigde beveiligingsmaatregelen treffen om uw persoonsgegevens te beschermen. Wij leggen deze verplichtingen ook op aan partijen die wij hebben ingeschakeld; 
  • uw rechten respecteren, zoals het recht op inzage, correctie of verwijdering van uw persoonsgegevens die wij verwerken.
Voor welke doeleinden gebruiken wij uw persoonsgegevens? 

Wij verkrijgen veel persoonsgegevens van u. Voor verschillende doeleinden. Bijvoorbeeld de aanvraag om een bijstandsuitkering, begeleiding bij het vinden van werk of hulp bij schulden. Hieronder geven wij per doeleinde aan welke gegevens wij van u krijgen, met welke doel wij deze gegevens verwerken en hoelang die worden bewaard. 

Privacyverklaring bekijken: lees hieronder

Kies de situatie die voor u geldt. 
Als u daarna nog vragen heeft of wilt weten wat we precies van u bijhouden, neem dan contact met ons op.

Wanneer u ons een e-mailbericht stuurt, het contactformulier op de website invult, ons telefonisch benadert, of op een andere manier contact met ons opneemt, verwerken wij de volgende persoonsgegevens: 

  • Naam 
  • Contactgegevens (e-mailadres en telefoonnummer)
  • Klantnummer (optioneel)
  • Eventuele informatie die u zelf geeft

Wij slaan deze contactmomenten met u op voor het uitvoeren van het contact (uitvoering van de overeenkomst) en het eventueel het afhandelen van uw klacht. We bewaren deze informatie, zo lang als nodig is voor dit contact of tot maximaal 2 jaar na ons laatste contact, omdat we er zeker van willen zijn dat we uw vraag of klacht goed hebben afgehandeld. Als uw vraag over uw uitkering gaat, bewaren wij deze gegevens zolang als wettelijk verplicht is.

Als u een bijstandsuitkering aanvraagt, zullen wij u uitnodigen voor een gesprek om te beoordelen of wij u een uitkering kunnen verstrekken. Om uw aanvraag te verwerken, hebben wij bepaalde gegevens van u nodig. Deze gegevens hebben wij nodig, omdat de wet dat van ons vraagt.

Het gaat hierbij onder andere om de volgende gegevens: 

  • NAW-gegevens en contactgegevens (e-mailadres en telefoonnummer)
  • Geboortedatum, geslacht, burgerlijke staat en gezinssamenstelling
  • BSN, Kopie ID, pasfoto, nationaliteit
  • Reden van aanvraag, soort uitkering, voorgeschiedenis met ons of de gemeente
  • Inkomsten (uit werk, als zelfstandige, uit pensioen, evt. studiefinanciering etc.)
  • Woonsituatie (huur/koop, hoogte woonlasten, woningbezit, eigendomsacte, WOZ-waarde, huurcontract etc.) en eventueel hypotheekgegevens (hypotheekacte, hypotheekrente, hypotheekschuld etc.)
  • Lasten (waaronder woonlasten, maar ook alimentatie, onderhoudsplicht etc.)
  • Vermogen (bankgegevens, saldo bankrekening, afschriften, contant geld, informatie over uw schulden etc.)
  • Bezittingen (zoals gegevens over het bezit van motorvoertuig(en), ontvangen erfenissen etc.)
  • Gegevens over een eventuele echtscheiding (afspraken, vonnis, boedelscheiding, ouderschapsplan, betalingen etc.)
  • Belasting(schulden) en overige relevante informatie over uw inkomen of vermogen
  • Informatie over uw inkomen en vermogen als zelfstandige (KvK-nummer, bedrijf, jaarverslagen, bankrekeningafschriften, kopie aangifte BTW etc.)
  • Beroep en Curriculum Vitae
  • Arbeidsverleden en ontslaggegevens over uw vorige dienstbetrekking
  • Gegevens over uw opleiding en scholing
  • Gegevens over uw kansen en mogelijkheden voor werk en/of participatie
  • Gegevens over eventuele medische en/of psychosociale problematiek 

Om uw aanvraag te beoordelen hebben wij ook enkele gegevens nodig van uw huisgenoot, partner en/of kinderen. Deze gegevens hebben wij nodig, omdat de wet dat van ons vraagt.

Wij verwerken de volgende gegevens van uw huisgenoten, partner en/of kinderen:

  • Naam 
  • Geboortedatum
  • BSN
  • Relatie tot aanvrager
  • Soort woning

Wij bewaren deze gegevens tot 10 jaar nadat uw uitkering is geëindigd. Indien uw aanvraag voor een uitkering wordt afgewezen, bewaren wij uw gegevens 5 jaar. Mocht het zo zijn dat het aanvraagproces wordt afgebroken, dan bewaren wij de gegevens 6 weken. 

Wij helpen u graag met het zoeken naar werk en met uw andere re-integratieverplichtingen als u een uitkering ontvangt of omdat u om een andere reden beroep doet op onze hulp. Soms sturen wij uw gegevens door naar het lokale werkteam van de gemeente als wij denken dat zij u beter kunnen ondersteunen. Wij gebruiken uw gegevens om u een uitkering te kunnen bieden, om u te helpen met uw re-integratieverplichtingen en bij het vinden van werk. Wij hebben uw gegevens nodig, omdat de wet dat van ons vraagt. Als uw partner inmiddels de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt en u nog niet, kan de Sociale Verzekeringsbank uw gegevens aan ons doorgeven in het kader van de arbeids- en re-integratieverplichtingen die u mogelijk heeft.

Hiervoor verwerken wij onder andere de volgende persoonsgegevens: 

  • Alle persoonsgegevens die wij nodig hebben bij uw aanvraag (zie doeleinde bij: U vraagt een bijstandsuitkering aan)
  • Klantnummer
  • Organisatie
  • Re-integratieactiviteiten
  • Inspanningsplan en bewijsstukken
  • Inburgeringsovereenkomst
  • Belemmeringen (zoals voor het verkrijgen van een VOG, of door een verslaving)

  • Indicatiegegevens in het geval van een arbeidsbeperking (zoals arbeidsdeskundige rapportage)

  • Informatie over de naleving van uw verplichtingen (zoals bijstandsverleden)

  • Informatie over de getroffen maatregelen (zoals gedragingen, persoonlijke omstandigheden etc.)

  • Diagnosegegevens over werk, participatie en re-integratiemogelijkheden (zoals arbeidsvermogen) 

  • Advies ontheffing re-integratie- en arbeidsverplichtingen


Wij bewaren uw gegevens tot 10 jaar nadat de ondersteuning is geëindigd. 

Voor onze klanten tussen de 16 en 27 jaar hebben wij een jongerenloket opgesteld. Dit loket kan helpen indien u in problemen verkeert op het gebied van school, werk en inkomen. Wij plannen graag een gesprek met u in om te inventariseren op welke manier wij u kunnen helpen. Om te helpen bij het zoeken naar werk, kunnen wij u bijvoorbeeld doorverwijzen naar het Werkgeversservicepunt. Wij hebben gegevens van u nodig, omdat de wet dat van ons vraagt.

Het gaat hierbij onder andere om de volgende gegevens: 

  • NAW-gegevens
  • Contactgegevens (e-mailadres en telefoonnummer)
  • Geboortedatum, geslacht, burgerlijke staat 
  • BSN, Kopie ID, pasfoto, nationaliteit
  • Curriculum Vitae
  • Inspanningsplan
  • Persoonlijk studieadvies
  • Diagnosegegevens (over werk, participatie en re-integratiemogelijkheden)
  • Gegevens over eventuele medische en/of psychosociale problematiek
  • Alle overige persoonsgegevens die wij nodig hebben voor uw aanvraag (zie doeleinde bij: U vraagt een bijstandsuitkering aan)

Wij bewaren uw gegevens tot 10 jaar nadat de ondersteuning is geëindigd. 

Als u een laag inkomen heeft, kunt u, afhankelijk van uw gemeente, extra financiële ondersteuning aanvragen zoals energietoeslag, bijzondere bijstand en andere tegemoetkomingen. Om uw aanvraag te verwerken, hebben wij op basis van de wet bepaalde gegevens van u nodig. 

Hiervoor verwerken wij onder andere de volgende persoonsgegevens:

  • NAW-gegevens

  • Contactgegevens (e-mailadres en telefoonnummer)

  • Geboortedatum, geslacht, burgerlijke staat 

  • BSN, Kopie ID, pasfoto, nationaliteit

  • Eventuele informatie die u zelf achterlaat 

  • Eerder dossier (indien relevant)

  • Woonsituatie, gezinssamenstelling

  • Betaalgegevens

  • Inkomsten (uit werk, als zelfstandige, uit pensioen, evt. studiefinanciering etc.)

  • Lasten (waaronder woonlasten, maar ook alimentatie, onderhoudsplicht etc.)

  • Vermogen (bankgegevens, saldo bankrekening, afschriften, contant geld, informatie over uw schulden etc.)

  • Bezittingen (zoals gegevens over het bezit van motorvoertuig(en), ontvangen erfenissen etc.)

  • Belasting(schulden) en overige relevante informatie m.b.t. uw inkomen of uw vermogen

  • Kosten

Wij bewaren uw gegevens tot 5 jaar na het verstrekken van de aanvullende financiële ondersteuning. 

Als u advies, informatie of hulpverlening nodig heeft bij het oplossen of voorkomen van schulden, kunt u zich aanmelden bij de schuldhulpverlening. Om uw aanmelding te verwerken en ondersteuning te bieden hebben wij op grond van de wet bepaalde gegevens van u nodig. 

Hiervoor verwerken wij onder andere de volgende persoonsgegevens:

  • NAW-gegevens

  • Contactgegevens (e-mailadres en telefoonnummer)

  • Geboortedatum, geslacht, burgerlijke staat 

  • BSN, Kopie ID, pasfoto, nationaliteit

  • Eventuele informatie die u zelf achterlaat

  • Eerder dossier (indien relevant)

  • Woonsituatie, gezinssamenstelling

  • Betaalgegevens

  • Inkomsten (uit werk, als zelfstandige, uit pensioen, evt. studiefinanciering etc.)

  • Lasten (waaronder woonlasten, maar ook alimentatie, onderhoudsplicht etc.)

  • Vermogen (bankgegevens, saldo bankrekening, afschriften, contant geld, informatie over uw schulden etc.)

  • Bezittingen (zoals gegevens over het bezit van motorvoertuig(en), ontvangen erfenissen etc.)

  • Belasting(schulden) en overige relevante informatie m.b.t. uw inkomen of uw vermogen

  • Rechterlijke uitspraak

Wij bewaren uw gegevens tot 5 jaar na het beëindigen van de ondersteuning voor de schuldhulpverlening. 

Als u het niet eens bent met ons besluit, bijvoorbeeld over een uitkering of bijzondere bijstand, kunt u bezwaar maken. Om uw bezwaar te kunnen behandelen, hebben wij op grond van de wet bepaalde gegevens van u nodig. U kunt uw bezwaar indienen via DigiD, per brief of e-mail.

Hiervoor verwerken wij onder andere de volgende persoonsgegevens:

  • NAW-gegevens

  • Contactgegevens (e-mailadres en telefoonnummer)

  • Omschrijving nummer van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt

  • Reden(en) van bezwaar

  • Handtekening

Wij bewaren uw gegevens maximaal 5 jaar wanneer uw bezwaar gegrond of ongegrond is verklaard. Indien het proces wordt afgebroken, bewaren wij deze gegevens 1 jaar.

U kunt ons klanttevredenheidsonderzoek invullen over onze dienstverlening. Zo kunnen wij onze dienstverlening verbeteren. Wij verwerken uw persoonsgegevens vanwege ons gerechtvaardigd belang om onze klanten te kunnen helpen. Ons belang staat in verhouding tot uw privacybelang, omdat u zelf bepaalt of u meedoet aan het onderzoek, en welke informatie u dan geeft.

Hiervoor verwerken wij onder andere de volgende persoonsgegevens:

  • Naam

  • E-mailadres

  • Inhoud van het klanttevredenheidsonderzoek

Wij bewaren deze gegevens maximaal 2 jaar nadat u heeft meegedaan aan het onderzoek. 

Op onze website plaatsen wij referenties en beeldmateriaal om onze dienstverlening te tonen. Wij vragen toestemming aan de recensenten. Deze toestemming kan op elk moment weer ingetrokken worden door contact met ons op te nemen via de contactgegevens onderaan deze verklaring. 

Hiervoor verwerken wij onder andere de volgende gegevens: 

  • Naam van de recensent 

  • Naam van de organisatie waar de recensent werkzaam is 

  • Eventuele foto’s 

  • Inhoud van het bericht 

Wij hebben deze gegevens nodig om de referentie te beoordelen en te plaatsen op de website. Wij bewaren de gegevens totdat u uw toestemming intrekt.

Als u bij ons solliciteert, verwerken wij uw persoonsgegevens om uw sollicitatie in behandeling te kunnen nemen, en ter voorbereiding op het eventueel sluiten van een arbeidsovereenkomst. 

Hiervoor verwerken wij onder andere de volgende persoonsgegevens:

  • NAW-gegevens
  • Contactgegevens (e-mailadres en telefoonnummer)
  • Curriculum Vitae, motivatiebrief
  • Pasfoto
  • Salarisindicatie
  • Referenties
  • Eventuele overige informatie die u meestuurt met uw sollicitatie

Uw sollicitatiegegevens bewaren wij tot maximaal 6 weken nadat de functie is vervuld. Wij bewaren deze gegevens zodat wij contact met u kunnen opnemen in het geval de functie binnen de proeftijd opnieuw vrijkomt. Wanneer we u op dit moment geen functie kunnen aanbieden, kunnen we – met uw toestemming – de sollicitatiegegevens nog een jaar langer bewaren. U kunt uw toestemming op elk moment intrekken door ons een e-mail te sturen. Indien u bij ons komt werken, bewaren wij uw sollicitatiegegevens in het personeelsdossier. Dit dossier wordt bewaard zolang dit noodzakelijk is en ten aanzien van de sollicitatiegegevens tot maximaal 2 jaar na indiensttreding.

Een social media- en internetonderzoek kan onderdeel zijn van de sollicitatieprocedure. Dit is noodzakelijk om te kunnen waarborgen dat bij het aannemen van nieuw personeel ons imago in stand blijft. Wij doen dit dan ook op basis van ons gerechtvaardigde belang. Wij zoeken hiervoor op uw naam via Google, en uw eventuele profiel op diverse social media. Dit uiteraard voor zover deze profielen openbaar zijn. Wij zullen u niet vragen om ons toegang te verlenen tot een afgeschermde social media-pagina of een connectie met ons te maken. De resultaten van het onderzoek worden met u besproken. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kunt u dit bij ons aangeven op het moment dat u solliciteert.

WIL deelt uw gegevens enkel met derden als de wet dit toestaat. Het kan voorkomen dat wij uw persoonsgegevens aan derde partijen verstrekken omdat: 

  • wij hen hebben ingeschakeld;
  • wij daar een wettelijke grondslag voor hebben;
  • wij dat wettelijk verplicht zijn.

De partijen die in onze of uw opdracht persoonsgegevens verwerken zijn: 

  • IT-leveranciers en -dienstverleners
  • Betalingsdienstverleners en incassobureaus
  • Reviewpartijen
  • Partners
  • Externe consultants en tussenpersonen
  • Werkgevers
  • Overheidsdiensten (onder andere de Belastingdienst, gemeenten, Werkgeversservicepunt, UWV, lokale werkteams)
  • Rechterlijke macht
  • Bewindvoerder

Sommige van deze partijen zijn buiten de Europese Economische Ruimte (“EER”) gevestigd. In dat geval treffen wij passende waarborgen uw privacy te beschermen.

Deze privacyverklaring is alleen van toepassing op onze eigen diensten. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het privacybeleid van andere websites, die via een link op onze website bereikbaar zijn. 

Beveiliging van persoonsgegevens is voor ons van groot belang. Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om uw gegevens te beschermen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking (zoals onbevoegde kennisname, aantasting, wijziging of verstrekking van de persoonsgegevens). We passen de beveiliging steeds aan en letten goed op wat er mis kan gaan. 

  • Recht op inzage: u heeft het recht de persoonsgegevens die wij van u verwerken, in te zien.  
  • Recht op rectificatie: u heeft het recht de persoonsgegevens die wij van u verwerken, te corrigeren of aan te vullen indien deze onjuist of onvolledig zijn.  
  • Recht van bezwaar: u kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens.
  • Recht op verwijdering: u kunt ons verzoeken uw persoonsgegevens te verwijderen. 
  • Recht om uw toestemming in te trekken: als u ons toestemming heeft gegeven om persoonsgegevens te verwerken, dan kunt u deze toestemming op ieder moment intrekken. 
  • Recht op overdraagbaarheid van gegevens: indien het technisch mogelijk is, heeft u het recht om de persoonsgegevens die wij van u verwerken te laten overdragen aan een derde partij.  
  • Recht op beperking van de verwerking: in sommige gevallen kunt u ons verzoeken om het verwerken van uw persoonsgegeven (al dan niet tijdelijk) te beperken. 

Voor meer informatie, zie Uw gegevens inzien. Bij uw verzoek kunnen wij u vragen om zich te identificeren. Wij vragen hiervoor gegevens op om er zeker van te zijn dat u de juiste persoon bent aan wie de persoonsgegevens toebehoren.

Wij zullen in principe binnen 30 dagen aan uw verzoek voldoen. Deze termijn kan echter worden verlengd om redenen die verband houden met de specifieke privacyrechten of de complexiteit van het verzoek. Als wij deze termijn verlengen, zullen wij u daarvan tijdig op de hoogte stellen. 

Indien u één van uw rechten wilt uitoefenen, kunt u contact opnemen via privacy@wil-lekstroom.nl.

Wanneer onze dienstverlening wijzigt, moeten wij natuurlijk ook de privacyverklaring aanpassen. Let dus altijd op de datum bovenaan in dit document en kijk regelmatig of er nieuwe versies zijn. 

Als u vragen heeft, of een klacht in wilt dienen over het gebruik van uw persoonsgegevens, dan kunt u een e-mail sturen naar privacy@wil-lekstroom.nl. Wij pakken elke vraag en klacht intern op en communiceren dit verder met u. Als u vindt dat wij u niet op de juiste manier helpen, dan heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de toezichthouder. Deze heet de Autoriteit Persoonsgegevens

Contactgegevens Werk en Inkomen Lekstroom:

Stadsplein 1b
3431 LZ Nieuwegein