Stap voor stap: uitkering aanvragen
afspraak maken
Bel onze klantenservice om een afspraak te maken voor een 1e gesprek. Zie Contact met WIL.
Vindt u het prettig iemand mee te nemen naar een gesprek? Doe dit dan gerust! Twee mensen horen immers meer dan één.
Is het voor u niet mogelijk om te bellen? Dan kunt u ook langskomen. U kunt zich melden bij de receptie van WIL op de 3e verdieping op het Stadshuis. Stadsplein 1b, 3431 LZ Nieuwegein.
1e gesprek
tot 5 werkdagen
In dit gesprek:
- Vertelt u waarom u een aanvraag doet en wat uw situatie is.
- Wordt bepaald of u mogelijk recht heeft op een uitkering en of het zinvol is een aanvraag in te dienen.
- Bespreekt u uw mogelijkheden op de arbeidsmarkt en hoe u uw positie kunt verbeteren.
- Maken wij met u een werkplan.
- Nodigen wij u uit voor een voorlichting, workshops en een vervolggesprek
- Ontvangt u een aanvraagformulier.
- Krijgt u een overzicht van de bewijsstukken die nodig zijn voor uw aanvraag.
tot 3 werkdagen
U ontvangt van ons een link waarmee u thuis uw digitale cv invoert.
voorlichting 'Spelregels bij een uitkering'
U gaat naar de voorlichting 'Spelregels bij een uitkering'.
- u krijgt uitleg over de regels die gelden in de bijstand
workshop(s) volgen
tot 2 weken
U volgt meestal één of meerdere workshops.
Onze workshops zijn:
- Cv en sollicitatiebrief
- Jobcenter
- Samen naar werk
naar een vervolggesprek
Tijdens het vervolggesprek:
- nemen wij de afspraken uit uw werkplan door;
- nemen wij samen met u uw (werk) mogelijkheden door.
uitkeringsintake
tot 7 werkdagen
Indien wij nog vragen hebben over uw aanvraag volgt er een uitkeringsintake. Tijdens dit gesprek:
- bekijken wij of alle bewijsstukken compleet zijn;
- geeft u een toelichting op de stukken.
besluit: wel of geen uitkering
maximaal 8 weken
U ontvangt het besluit op uw aanvraag per post.
Wel uitkering
Als u een uitkering toegekend krijgt, dan:
- ontvangt u een brief van ons met een toelichting;
- krijgt u een werkcoach die u helpt gericht stappen vooruit te zetten.
Geen uitkering
- uw aanvraag is afgewezen;
- neem contact met ons op, als u een toelichting wilt. Zie Contact met WIL;
- daarna kunt u tot 6 weken na het besluit een bezwaarschrift indienen. Zie voor meer informatie de pagina Bezwaar maken.